Home :: Nieuws

mar401NederlandseOperas

NEDERLANDSE OPERA’S UIT HET FRANSE THEATER DEN HAAG 1751-1793


Op 13 mei 2018 organiseren 401NederlandseOperas en het Nederlands Muziek Instituut een uniek concert rondom vergeten Nederlandse opera's van componisten aan het Haagse Franse Theater van stadhouders Willem IV en Willem V in de periode 1751-1793. Onder de solisten zijn vermaarde sterren als mezzosopraan Barbara Kozelj, sopraan Elise Caluwaerts, tenor Marcel Reijans, baritonlegende Marco Bakker, violist Rémy Baudet, hoboïst Martin Stadler, cellist Saskia van der Wel en het 401NederlandseOperaskoor onder leiding van klavecinist/dirigent Albert-Jan Roelofs. Het jonge talent ensemble van de muziekschool Den Haag verzorgt onder leiding van artistiek leider Peter le Feber diverse locatieoptredens in aanloopt naar het 13 mei concert met eigentijdse arrangementen. Uiteraard krijgt dit ensemble ook een plaats in het concertprogramma.

Dat Nederland geen eigen operacultuur heeft ontwikkeld zou vooral komen door het ontbreken van een muzikale hofcultuur. Tijdens zijn onderzoek voor het 401NederlandseOperas handboek ontdekte muziekjournalist René Seghers echter een bloeiende muzikale hofcultuur rondom stadhouders Willem IV en Willem V in de 18e eeuw. Zij hadden een hofkapel waarvoor uitgelezen Duitse en Italiaanse meesters werden aangetrokken. Samen met de hoge adel van die dagen (de Bentincks, de Van Wassenaers) financierden zij het Franse Theater aan de Casuariestraat. Vanaf de productie van de intrigerende vrijmetselaarsopera Les nôces de Venus in 1751 ontstond daar een opmerkelijke nationale operatraditie op Franse leest rondom hofcomponisten als Zingoni, Colizzi (vrijmetselaar en muziekleraar van prinses Louise en de latere koning Willem I) en Meissner. Ook werken van Johann Just werden er opgevoerd. Daarnaast componeerden baron Gottfried van Swieten (een vriend van Mozart) en Jan Jacob van Wassenaer-Obdam (zoon van de eeuwen later als componist beroemd geworden graaf Unico van Wassenaer) destijds spraakmakende opera’s. Van al deze ooit illustere Haagse (hof-)componisten worden operafragmenten opgevoerd. Een aantal partituren is exclusief bewaard gebleven in de Koninklijke Verzamelingen. De Stichting 401NederlandseOperas heeft na jaren onderzoek toestemming gekregen om de daar teruggevonden partituren op te voeren.

 

Zoals gebruikelijk in de 401Concerts serie worden de teruggevonden fragmenten door Seghers met korte toelichtingen over werk en componist in de context van tijd en plaats van handeling geplaatst.

 

Programma
Hoogtepunten uit:


Baron Gottfried van Swieten (1733-1803) – Les Talents à la mode [1770]

Zingoni (1720-1811) – Les Passetemps de l’Amour

Colizzi (1742-1808) – Le Français chez les Hurons [1783]

Philipp Meissner (1748-1816) – L’heureux révolution [1788]

Johann Just – De koopman van Smyrna [1774]

Graaf Jan Jacob van Obdam-Wassenaer – Les noces de Venus ou les filets de Vulcain [1751]

Pauze

Colizzi (1742-1808) – Le droit d'Ainesse [1778]

Colizzi (1742-1808) – Les dieux au village [1790]

Meer informatie >>

 

   

Marco Bakker: terug naar zijn roots

In Januari 2015 verscheen zijn nieuwe cd met Schumann’s Dichterliebe en Mahler’s “Kindertotenlieder” en “Lieder eines fahrenden Gesellen” met pianiste Mirsa Adami.